please loading...

Atık Yönetimi Planı Nasıl Yapılır?

Atıkların çevreye uygun bir şekilde yönetilmesini sağlamayı hedefleyen atık yönetim planı kısa ve uzun vadeli programları ve politikaları içerir. Atık Yönetimi Yönetmeliği uyarınca atık üreticileri ve sahipleri bu planı hazırlamak zorundadır.

Atık Yönetimi Planı Nasıl Yapılır?

Atıkların çevreye uygun bir şekilde yönetilmesini sağlamayı hedefleyen atık yönetim planı kısa ve uzun vadeli programları ve politikaları içerir. Atık Yönetimi Yönetmeliği uyarınca atık üreticileri ve sahipleri bu planı hazırlamak zorundadır. 3 yılı kapsayacak şekilde hazırlanan atık yönetim planı nedir sorusunun ardından nasıl hazırlandığı, nelere dikkat edilmesi gerektiği gibi sorular merak konusu olur. Çevre ve Şehircilik İl Müdürlüğü tarafından onaylanan atık yönetim planı örneği için plan formatlarına göz atılması tavsiye edilir. Doğru formatı kullandığınızdan emin olmanız ve planı iki nüsha olarak hazırlamanız atık yönetim planı hazırlarken dikkat edilmesi gereken noktalar arasında yer alır. Atık yönetim planı ne zaman hazırlanır sorusunun cevabı bir önceki planın 3 yıllık süresinin bitmesine son üç ay kala yeniden hazırlanmalıdır olarak verilebilir. Bu sayede, yeniden onay işlemleri hızlı ve sorunsuz bir şekilde gerçekleştirilebilir. Atık yönetim planı nasıl hazırlanır sorusunun cevabında ise bazı önemli detaylar bulunur. Atık yönetim planını hazırlarken planda bulunacak atık verileri atık beyanı verileri ile karşılaştırmanız gerekir. Plan içeriğinde tehlikeli ve tehlikesiz geçici depolama alanlarına ilişkin bilgilere yer vermeniz de önem arz eder. Planı hazırlarken gereksiz bilgi ve belgeler sunmaktan kaçınmanız tavsiye edilir. Bu planda elde edilmesi öngörülen atık miktarının tahmini olarak girilmesi gerekir. Firmada oluşan atıklara ait olan atık kodlarının ve atık kaynağı hakkında detaylı bilgilerin atık yönetim planının içerisinde yer alması onay alınması için gerekli olan bir diğer içeriktir. Atıkların gönderilmesi planlanan tesise ait bilgilere de yer verilmesi unutulmamalıdır. Tesisiniz için hazırlamanız gereken atık yönetim planını alanında uzman ekibimiz eşliğinde uygun formatta ve kusursuz bir şekilde hazırlamak için hemen şimdi ilk adımı atabilirsiniz.

 

Endüstriyel Atık Yönetim Planı Hazırlanması Hakkında Bilinmesi Gerekenler

Endüstriyel atık yönetim planı nedir ve nasıl hazırlanır soruları sıklıkla merak edilen konuları beraberinde getirir. Doğaya verdiği zarar göz önünde bulundurulduğunda birinci sıradaki yerini alan endüstriyel atıklar, yetişen bitkilerin de zarar görmesine neden olur ve yer altı sularına karışarak insan sağlığını tehdit edebilir. Bu durum dikkate alındığında endüstriyel atık yönetim planı önemi daha iyi anlaşılabilir. Sanayi tesislerinde üretim aşamalarında kullanılan maddelerin ardından geride kalan ve zararlı olarak nitelendirilen atıklar, bu plan sayesinde çevreye ve insana zarar vermeden geri dönüştürülebilecekleri tesislerde entegre işlemine maruz bırakılır. Üç yıllık hazırlanan ve takibi zorunlu olan endüstriyel atık yönetim planı yönetmelik ile sürdürüldüğü ve uyulmadığı takdirde yaptırımlar ile karşılaşılabileceği unutulmamalıdır. Bu planın hazırlanması ve değerlendirmesi esaslarının yer aldığı endüstriyel atık yönetim planı formatı içerisinde bilinmesi gereken birçok detayı bulmak mümkündür. Hazırlanan planın onay almak için tesisin bulunduğu ilin ilgili il müdürlüklerine sunulması beklenir. İl müdürlüğü, gerekli gördüğü takdirde planı değerlendirmek için tesiste inceleme ve denetim yapabilir. İl müdürlüğü yönetim planında eksiklik tespit ederse belirli bir süre sunarak tekrar onaya sunulmasını bekler. Belirlenen eksiklikler tamamlanarak yeniden onaya sunulur ve eksikliklerin bulunmadığı takdirde plan onaylanır. Onay yazısı içerisinde planın sunulduğu ve onaylandığı tarihler, hangi yıllar içerisinde geçerli olduğu ve yeniden sunulması gereken tarihe yer verilir. Geçerlilik süresi içerisinde planda değişiklik yapılması gerekirse yenilenen plan bir ay içerisinde yeniden onaya sunulmalıdır. Proses kaynaklı atığı bulunmayan ve yalnızca idari ve yönetim binası faaliyetleri sonucunda kartuş, floresan lamba, toner gibi atıkların ortaya çıktığı tesisler için ise atık yönetimi planı hazırlanır ancak bu tesislere İl Müdürlüğü onayı almaları zorunlu tutulmaz.

 

Sıfır Atık Yönetim Planı ve Uygulama Aşamaları

Doğal kaynakları korumak, ürünlerdeki toksisiteyi önlemek, atık bertarafının çevresel etkisini azaltmak ve ürünlerde kullanılan malzeme miktarını azaltmak hedeflerine sahip olan sıfır atık yönetim planı çeşitli atıkların geri kazanılmasını sağlar. Sıfır atık yönetim planlaması yapmadan önce atık verilerinin toplanması, atık azaltım seçeneklerinin belirlenmesi, atık ayrıştırma ve geri kazanma stratejilerinin belirlenmesi ve tüm bu çalışmaların izlenip kontrol edilmesi gereklidir. Dünya nüfusunun artışı, sanayileşme, tüketim hızının artması gibi nedenler ile tükenen sınırlı kaynakları daha verimli kullanmak için bu planlar önemli bir role sahip olur. Sıfır atık yönetim planının uygulama aşamalarında yedi adım karşınıza çıkar. Birinci adım, sistemin kurulmasından ve izlenmesinden sorumlu olunan odak noktasıdır. Atık kaynakları ve türevlerinin belirlendiği ikinci adım olan mevcut durum, atık yönetim planının hazırlanmasında etkili bir rol üstlenir. Üçüncü adım planlama, dördüncü adım ihtiyaçların belirlenmesi ve temini, beşinci adım eğitim, altıncı adım uygulama ve yedinci adım raporlama ve takip olarak gözler önüne serilir. Bu uygulama aşamaları örnek alınarak her tesis kendi şartları ve ihtiyaçları doğrultusunda uygun atık yönetim planını hazırlayabilir. Atıkların kaynağında ayrı biriktirilip toplanması, geçici depolama alanı yeri ve özellikleri, atıkların toplanmasından taşınmasına kadar farklı aşamalarda görevlendirilen sorumlu personel bilgileri ve atıkların teslim edildiği tesis bilgileri; sıfır atık yönetim planı hazırlanırken önem arz edilebilen bilgiler arasında yer alır. Yönetim planında eğitim ve bilgilendirme faaliyetleri ve kayıt tutma ve raporlama işlemlerinin yer alması, sürdürülebilirlik ve verimlilik açısından önemli etkenler olarak karşınıza çıkar.

 

Farklı Sektörlerde Yapılan Atık Yönetim Planları  

Atık yönetim planları içeriği ve bağlı olduğu yönetmelikler, farklı sektörlere göre değişkenlik gösterebilir. Örneği maden atık yönetim planı, Maden Atıkları Yönetmeliği uyarınca atık yönetimi mevzuatı çerçevesinde hazırlanır. Tıbbi atık yönetim planı formatı ile sıklıkla karşılaşılan hastaneler de sağlık sektöründe öne çıkan örnekler arasında yer alır. Hastane atık yönetim planı formatı içerisinde sağlık kuruluşunun adı, adresi, telefon numarası ve faks numarası gibi genel bilgiler bulunur. Ayrıca tıbbi atık sorumlusu, tıbbi atık sorumlusunun telefon numarası ve e-posta adresi, sağlık kuruluşu yatak sayısı, sağlık kuruluşu hasta sayısı ve planın dönemi de bu planda yer verilmesi gereken idari bilgiler arasında karşınıza çıkar. Hastane ve tıbbi atıkların sıklıkla bulunduğu bir diğer alan olan laboratuvar atık yönetim planı içeriğinde atık minimizasyonu, tıbbi atıkların kaynağında ayrı toplanması ve biriktirilmesi, tıbbi atıkların taşınmasında kullanılacak ekipman ve araçlar, toplama programı ve taşıma güzergahı gibi bilgilere de detaylı bir şekilde yer verilmesi gerekir. Tıbbi atıkların yanı sıra tehlikeli atık yönetim planı da mevcuttur. Tehlikeli Atıkların Kontrolü Yönetmeliği uyarınca tanımlanan hali ile bu plan tehlikeli atıkların çevre ile uyumlu bir şekilde yönetimini sağlamak üzere hazırlanır. Tıbbi ve tehlikeli atık yönetimi gibi özellikle sağlık ve sanayi sektöründe ön plana çıkan atık yönetim planlarından başka belediye atık yönetim planı gibi farklı sektörlere hitap eden planlar ile karşılaşmanız da mümkündür. İçerisinde bulunduğunuz sektör ve tesisinizin ihtiyaçları doğrultusunda hazırlamanız zorunlu olan atık yönetim planını 4EN Mühendislik ve Çevre Teknolojileri’nden destek alarak hazırlayabilirsiniz.