Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Kapsamı
Çevre izin ve lisans yönetmeliği 2872 sayesinde sayılı Çevre Kanunu doğrultusunda alınması gereken çevre izin ve lisans sürecinde uyulması gereken usul ve esasları düzenlemeyi amaçlar. Çevre izin ve lisans yönetmeliği nedir sorusunun yanı sıra kapsamı da sıklıkla merak edilen konular arasında yer alır. Bu yönetmelik kapsamında yer alan işletmeleri çevre izin ve lisans yönetmeliği ekleri içerisinde bulmak mümkündür. Ekler içerisinde çevresel etkilerine göre farklı gruplandırmalara tabi tutulun bu işletmelerin detaylı bir şekilde incelenmesi tavsiye edilir. EK-1 sınıflandırmasında çevreye kirletici etkisi yüksek düzeyde olan işletmeler yer alır. Bunlar; enerji endüstrisi, madencilik ve yapı malzemeleri endüstrisi, metal endüstrisi, kimya ve petrokimya endüstrisi, yüzey kaplama endüstrisi, orman ürünleri ve selüloz tesisleri, gıda endüstrisi, tarım ve hayvancılık, atık yönetimi, maddelerin depolanması, doldurma ve boşaltılması sektörlerinde belirli özelliklere sahip tesis ve işletmelerdir. Benzer sektörlerde çevreye kirletici etkisi olan diğer tesis ve işletmeler ise EK-2 sınıflandırması içerisinde karşınıza çıkar. Bu listelerde bulunan işletmelerin faaliyette bulunabilmeleri için ilk önce geçici faaliyet belgesi almaları gerekir. Geçici faaliyet belgesi aldıktan sonra bir yıl içerisinde çevre izin ve lisans belgesi alma zorunlulukları bulunur. EK-1 sınıflandırma listesinde bulunan işletmelere bu belgeler Bakanlık tarafından verilirken EK-2 sınıflandırma listesinde bulunan işletmelere Çevre ve Şehircilik İl Müdürlükleri tarafından verilir. Çevre izin ve lisans belgesi türleri yönetmelik kapsamı ve diğer tüm detaylar Türkiye Cumhuriyeti Çevre ve Şehircilik Bakanlığı tarafından düzenlenir.
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Kapsamında Başvuru ve Değerlendirme Süreçleri
Çevre izin ve lisansları hakkında yönetmelik kapsamında başvuru ve değerlendirme süreçleri ile ilgili detaylara da yer verilir. Çevre izin ve lisans başvurusu yapılırken işletmenin EK-1 veya EK-2 listesinde yer alması bazı değişikliklere neden olur. EK-1 listesinde bulunan işletmelerin başvurusu çevre danışmanlık firmaları veya çevre yönetim birimi tarafından yapılır. EK-2 listesinde bulunan işletmelerin başvurusu ise çevre danışmanlık firmaları ve çevre yönetim biriminin yanı sıra tesiste istihdam edilen çevre görevlisi tarafından da yapılabilir. Yönetmelikte yer alan işletmelerin geçici faaliyet belgesi ve çevre izin ve lisans başvurusu mobil veya elektronik imza ile elektronik ortamda yapılabilir. Başvuru yapılırken belirli belge, bilgi ve raporların yetkili merciye sunulması zorunludur. Emisyon ölçüm raporu, akustik rapor, teknik uygunluk raporu, izleme raporları ve faaliyet raporu; gerekli bilgi ve belgelerden bazıları olarak karşınıza çıkar. Çevre izin ve lisans konusuna göre gerekli olan belgeler değişiklik gösterebilir. Bu belgeler hakkında detaylar, yönetmelik kapsamında yer alan ekler bölümünde bulunabilir. Yapılan başvuru, yetkili merci tarafından 30 takvim günü içerisinde değerlendirilir. Eğer yapılan başvuruda bilgi, belge veya rapor eksikliği bulunuyorsa yetkili merci bu eksiklikleri başvuru sahibine bildirerek eksikliklerin 60 takvim günü içerisinde tamamlanıp yeniden sunulmasını zorunlu kılar. Herhangi bir sorun bulunmaması halinde işletmeye bir yıl geçerli olan geçici faaliyet belgesi verilir. Geçici faaliyet belgesi alan işletmeler, 180 takvim günü içerisinde istenilen bilgi, belge ve raporlar eşliğinde çevre izin ve lisans başvurusu yapmalıdır. Geçici faaliyet belgesine benzer bir değerlendirme süreci sonucunda yetkili merci tarafından uygun bulunduğu takdirde işletme için çevre izin ve lisans belgesi düzenlenir.
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği Önemi ve Bilinmesi Gereken Detaylar
Çevre izin ve lisans yönetmeliği mevzuat gerekliliklerinin yerine getirilmesi yasal yükümlülüklerin yanı sıra çevre ve insan sağlığı açısından da önem arz eder. Tesislerin yaptığı faaliyetleri göz önünde bulunduran çevre lisansı; atıkların toplanması, geri dönüşümü ve bertaraf edilmesi gibi işlemlerinde teknik yeterliliği gösteren bir belge olarak karşınıza çıkar. Çevre izin belgesi ise alıcı ortamları korumak amacı ile ilgili mevzuat doğrultusunda işletmelere verilir. Tehlikeli atık, tehlikesiz atık, bitkisel atık yağ, ömrünü tamamlamış plastik, atık yakma, düzenli depolama, atık elektrikli ve elektronik eşya işleme, atık pil ve akümülatör, ileri termal işlem tesisleri, tıbbi atık sterilizasyonu, tanker temizleme, hurda metal temizleme gibi konular ile ilgili işlemlere ilişkin teknik yeterlilik; çevre izin ve lisans yönetmeliği kapsamında belirlenir. Bu yönetmelik hakkında bilinmesi gereken ve aynı zamanda sıklıkla merak konusu olan bir diğer detay belge bedeli olarak karşınıza çıkar. Çevre izin ve lisans belgesinin verilmesi, yenilenme ve güncelleme işlemleri için ödenmesi gereken bedel ve tarifeler; her yıl ilgili bakanlık tarafından belirlenir. Güncel bilgileri Bakanlığın internet sayfası üzerinde bulmak mümkündür. Belge ücretlerinin, yetkili merciin Döner Sermaye İşletmesi Müdürlüklerine ödenmesi gerekir. Çevre ve Şehircilik Bakanı tarafından yürütülen çevre izin ve lisans yönetmelik hükümleri, insan ve çevrenin değerinin her geçen gün arttığı son günlerde önemli gelişmeleri beraberinde getirmeyi hedefler. Yönetmelik kapsamında yer alan tüm işletmelerin alması zorunlu olan bu lisans, çevre bilinci elde edilmesine katkıda bulunur. Elektronik ortamda zahmetsiz bir şekilde gerçekleştirilebilen başvuru işlemlerinin ertelenmemesi ve ilgili birimler tarafından titizlikle takip edilmesi tavsiye edilir. Yönetmelik üzerinde yapılan değişiklikler ve son hali hakkında detaylı bilgi almak istiyorsanız yazımızı okumaya devam edebilirsiniz.
Çevre İzin ve Lisans Yönetmeliği’nde Yapılan Güncel Değişiklikler
Çevre izin ve lisans yönetmeliği değişiklik yapılarak 16 Ekim 2021 tarihli Resmî Gazete’de ‘Değişiklik Yönetmeliği’ ismi ile yayınlanarak sizlere sunulur. Çevre izin ve lisans yönetmeliği son hali bu süreçteki iş ve işlemlerin elektronik ortam üzerinde gerçekleştirilebileceği çevrimiçi sistemin düzenlenmesini kapsar. Ayrıca çevre izin ve lisans belgesiyle ilgili birtakım değişiklik ve eklemeleri de beraberinde getirir. Değişiklik kapsamında oluşturulan genel esaslar içerisinde uygunluk yazısı konusu öne çıkar. Bu değişikliğe göre İl Müdürlüğü Uygunluk Yazısı; işletmelerin tabi oldukları mevzuatta yer alan fiziksel şartların sağlandığı ve Sıfır Atık Temel Seviye Belgesi’nin ya da muafiyetinin bulunduğunun tespit edilmesi halinde başvuru tarihinden sonra en geç 2 ay içerisinde e-izin sistemi üzerinden düzenlenebilen ve 1 yıl geçerliliğe sahip olan bir belge olarak belirtilir. Öne çıkan bir diğer genel esas ise aynı adreste bulunan fakat işletmecisi ya da tüzel kişiliği aynı olmayan işletmeler ile ilgilidir. Bu işletmeler, yönetmelik içerisinde geçen işletmeci tanımını esas alarak işletmenin tamamı için veya münferit olarak çevre izin ve lisans belgesi almalıdırlar. Çevre izin ve lisans yönetmeliği güncel halinde işletmeler adına düzenlenecek yeni belgeler hakkında da önemli detaylara yer verilir. Bu değişikliğe göre çevre izin ve lisans belgesi başvuruları kapsamında gerçekleştirilecek değerlendirmeler sonucunda düzenlenen her yeni belgenin bir önceki belgenin devamı niteliğinde olması kararlaştırılır. Çevre izin ve lisans belgelerinin elektronik ortamda e-izin sistemi kullanılarak düzenlenmesi, işletme sahiplerine kolaylık sunması açısından önem arz eden bir değişiklik olur. Yapılan güncel değişikliklerde çevre izin ve lisans belgesinin geçerlilik süresinin sonunda yenilenmesi ile ilgili bazı detaylara da yer verildiği gözler önüne serilir. Çevre izin ve lisans yönetmeliği güncel hali ve merak ettiğiniz diğer tüm detaylar için 4EN doğru adresiniz olur.